Vi investerer rigtig meget på uddannelsesområdet i Danmark, og det kan også ses på niveauet i skolerne. Vi ligger nemlig over gennemsnittet i læsning, matematik og naturfag. Dog er vi i de seneste år blevet dårligere til naturfag, og det bør vi tage et kig på i fremtiden. Det kan man fx gøre ved at investere i nye kolber og lignende udstyr til fysiklokalerne. Læs med her og lær meget mere om vores skoleniveau i Danmark

Danmark er over gennemsnittet i læsning, matematik og naturfag

Vi investerer altså rigtig mange penge i uddannelsesområdet i Danmark, og det afspejler sig også i de karakterer, som danskerne får. Vi er nemlig over gennemsnittet i læsning, matematik og naturfag. Undersøgelsen viser dog også, at vi i de seneste år er blevet dårligere til naturfag. Her er det også bemærkelsesværdigt, at drengene er gået væsentligt længere tilbage end pigerne er. Derudover viser det sig også, at hver sjette dansker går ud af skolen som svag læser. Så selvom vi er over gennemsnittet i alle 3 kategorier, er der fortsat en masse ting, som vi kan forbedre.

Det er altså noget vi kan arbejde på i fremtiden, hvis vi vil endnu højere op på listen. 

Alt det ovenstående kan ses i den nye PISA-undersøgelse. Det er en international undersøgelse, hvor over en halv million elever fra 72 forskellige lande deltager. Her i Danmark har vi fx 400 forskellige der deltager, hvor der så er nogle udvalgte på hver skole, der deltager. Eleverne vil så få en test, der indeholder en række praktiske opgaver indenfor læsning, matematik og naturfag. Den første PISA-undersøgelse blev lavet tilbage i år 2000, og Danmark har siden da deltaget 7 gange. Ved den første undersøgelse kiggede man kun på elevernes læsning. Matematik blev derefter tilføjet i år 2003 og endeligt kom naturfag også med i år 2006.

Kolber og andet udstyr er slidt i fysiklokalerne

Det viser sig altså, at vi i Danmark er blevet dårligere til fysik. Det er svært at sige, hvad det skyldes. En af årsagerne kunne måske det slidte udstyr i fx fysik. Her kunne man med fordel investere i nyt udstyr som fx nye kolber til skolernes fysiklokaler. Nye kolber og generelt forbedret udstyr vil måske gøre det sjovere for eleverne at lave de forskellige forsøg. Det vil altså kunne være med til at gøre eleverne mere engagerede samt få dem til at deltage mere i undervisningen. 

3 ting der kan forbedres ved naturfag: 

  • Investering i nye kolber mm. 
  • Generelt bedre udstyr
  • Flere forsøg